Bankutmanaren Revolut expanderar och etablerar ett team i Sverige. Foto: Rokas Tenys/Shutterstock.com
BanknyheterDen brittiska bankutmanaren Revolut tar sikte på Sverige och etablerar ett team på plats, rapporterar Breakit. Målet är att de 30 000 svenska användarna ska bli fler inom kort. Förutom satsningar i Sverige expanderar Revolut till USA, Japan och Australien. Målsättningen är att bli världens första globala mobilbank.
Revolut är den brittiska bankutmanaren som vuxit explosionsartat sedan starten för fyra år sedan med sin mobilapp. Bolaget hat tagit in mer än 3,1 miljarder kronor från olika investerar och lockat till sig 4,5 miljoner kunder. Idag är Revolut värderat till 1,7 miljarder dollar. Bolaget har inga som helst planer på att nöja sig där utan istället tar man sikte på den Skandinaviska marknaden och startar ett team i Sverige.
Chef för den svenska marknaden blir Hanna Johansson, som tidigare arbetat med marknadsföring på techbolaget Ve Global. Hennes uppdrag blir att göra svenskarna exalterade över de tjänster Revolut har att erbjuda och bygga ett starkt community.
I Sverige växer användarna kraftigt
Revoluts beslut att etablera ett team på plats i Sverige är inte förvånande. Den svenska marknaden är nämligen den marknad som går bäst i hela Skandinavien.
– Vi har 30.000 användare. De senaste 28 dagarna har vi sett en ökning med runt 20 procent jämfört med månaden innan. Jag är väldigt positiv, säger Hanna Johansson, till Breakit.
Ska börja marknadsföra bolaget
Hittills har Revolut varit väldigt sparsamma med marknadsföringen. Det ska det bli ändring på framöver och det hoppas man ska leda till att användarantalet ökar ännu snabbare än tidigare.
Inom kort kommer Revolut även släppa sin app på svenska vilket förhoppningsvis ska bidra till fler svenska användare. Förutom satsningen i Skandinavien ger sig bolaget in i Australien, Japan och USA. Förhoppningen är att bli världens första globala mobilbank.
Målet för i år är att fördubbla personalstyrkan på 800 personer och att inom fem år ha 100 miljoner användare världen över.